Ziek? Zo geniet je jezelf beter

Met klamme handen loop ik de GGD binnen. “Mevrouw Kuijk?” een lange, slanke vrouw van middelbare leeftijd roept mij vrijwel direct naar binnen. Ik laat mijn jas, tas en telefoon achter in de wachtkamer. Met trillende handen neem ik plaats in de stoel.. Nu de reis richting Azië steeds dichterbij komt, zijn de reisvaccinaties nodig! Ik kreeg 2 vaccinaties. Twee prikjes van nog geen millimeter omtrek. Ik weet nog goed hoe ik de deur uitliep en trots zei: “Het viel wel mee eigenlijk!”. Niet wetende dat die twee prikken mij 7 dagen vol koorts, 8 nachten vol koortsdromen, 10 potjes appelmoes, 4 perenijsjes, 1 nachtelijk bezoek aan het ziekenhuis, 16 pijnstillers zouden kosten. Deze griep is heel wat anders dan dat ik ooit heb gehad! Wat een hel…

In de spaarzame uurtjes dat ik wakker was (zo lang koorts achter elkaar doet wat met je!) ging ik opzoek naar die kleine dingetjes die me even blij maakten. Hierbij dus de lijst met de beste tips voor… Als je ziek bent!

Tip 1: Peren- en bosbessenijsjes

Zijn je klieren opgezet of kom je moeilijk aan je vocht door het vele slapen? Eet waterijsjes! Mijn voorkeur gaf zich deze dagen aan lekker sappige perenijsjes; zacht voor de keel en perfect om mij weer even te laten glimlachen

Tip 2: Blijf op bed liggen

In het verleden was ik altijd snel uit bed als ik ziek was. Ik heb in mijn slaapkamer geen tv dus ging ik liever op de bank liggen. Resultaat? Ik kende iedere afdeling van Say yes to the Dress, Made én Married by mom and dad uit mijn hoofd, maar ik sliep amper. Met in bed liggen, was dat wel anders. De eerste 4 dagen was mijn koorts dusdanig hoog – en zonder dalen – dat ik niet anders kon dan blijven liggen. Lesson learned! Ik heb geslapen, geslapen en geslapen! Ik sliep zoveel dat ik op een gegeven moment pas na een dag doorhad dat mijn telefoon leeg was. HEERLIJK! Blijf dus lekker in bed liggen, laat de televisie voor wat het is en gun je lichaam de rust die het verdient.

Tip 3: Verschoon je bed zodra je jezelf beter voelt

Heb je 4 dagen liggen snurken, slapen en genoten van de koorts rillingen? Tijd om je bed te verschonen zodra je jezelf wat beter voelt! Zo blijf je jezelf niet aansteken. Ik durf te wedden dat je het heerlijk vind voelen als je weer in dat zachte, schone bed kruipt.

Tip 4: NETFLIX!

Op het moment dat je weer een beetje beter bent, is de kans zo groot om te gaan werken, leren of jezelf op een andere manier nuttig te maken. Wacht er nog even mee. Laat je telefoon lekker voor wat het is en zet Netflix aan. Als je nog koorts hebt, is je lichaam nog in gevecht. Geef je lichaam de rust die het verdient. Ik dook vanaf dag 6 in de serie ‘Outlander’ op Netflix. Een aanrader!

Tip 5: Als je kunt eten, eet goede producten!

Afvallen terwijl je ziek bent is geen onbekend feit. Probeer zodra je kunt, echt voedsel te eten. Kippensoep blijft een ding dat altijd wordt genoemd. Logisch; cysteïne is het aminozuur waar dan naar wordt verwezen. Laat je niet opjagen. Een groentesoep vol met knoflook, uien, broccoli, spuitjes en linzen is net zo vol van dit aminozuur! Heb je een beetje last van slijm en dat alle holtes van je lichaam vol zitten? Gooi dan een hete peper in de soep. Pittig voedsel zorgt ervoor dat je lichaam op gang komt. Plus… Ook ik pepers zit dezelfde aminozuur.

Bron

2
Change language