Hoe mindful ben jij? Mijn drie favoriete meditatie & mindfullness apps

Meeting, deadline, paper, Instagram posts, oh nee! Je had 5 minuten geleden al bij die afspraak moeten zijn… Het leven is heerlijk, té heerlijk om niet volle teugen te genieten van iedere beschikbare minuut. Maar wanneer heb je tijd voor jezelf? Meditatie en mindfulness apps zouden het antwoord zijn om weer meer rust te creëren in je antwoord. De apps zijn er in overvloed, maar welke werken nou echt? Ik zocht het voor je uit.

“Ik ben altijd zen!” Glimlachend kijk ik mijn opdrachtgever aan. Een dik datarapport ligt tussen ons in. “Ja, jij lijkt me niet het stressende type.” We wisselen een glimlach uit en even zie ik de stress van zijn schouders glijden. Hij knikt dankbaar en pakt het rapport op. Terwijl hij door de analyses bladert, flitsen er beelden door mijn hoofd. Ik, in de douche: hand op mijn hart om die hartkloppingen te ervaren. Ik, die weer een nacht niet kan slapen en daarom maar wat blogs gaat typen. Ik, ziek thuis omdat ik weer over mijn eigen grenzen ging.

Truth been told: ik ben niet zen. Ik leef niet mindful en ondanks dat ik een groot voorstander ben van foto’s maken om het genieten vast te leggen… Kan ik mij niet herinneren wanneer ik dit voor het laatst heb gedaan! Ik ben toe aan wat meer rust in mijn leven, wat meer tijd om die ‘you do you’-momentjes keihard te pakken. Maar hoe pak je die momenten?

Ik waag me aan de mediatie en mindfulness apps. Het idee van een app die mij vertelt wat ik moet doen in de comfort van mijn eigen omgeving heeft wel wat charmants. Wat veiligs. Nietsvermoedend type ik ‘meditation’ in bij de appstore.
Een ware vloedgolf aan apps komen mij tegemoet. Er is meer keus dan dat ik in mijn gehele leven zou kunnen uitproberen! Wat is het verschil en waarom zou ik voor die app wel en die app niet moeten kiezen?! Je ziet het al aankomen: ik ben er headfirst ingedoken. Handig; nu hoef jij dit niet meer te doen. Zie hier mijn 3 favoriete meditatie & mindfulness apps van dit moment.

Stop, Breathe & Think

Deze app schoot bij mij als eerst omhoog. Genoeg reden om die dan ook maar als eerst uit te proberen. In kleermaker-zit, op het kleed onder mijn bureau zitten, is behoorlijk raar – als ik heel eerlijk ben. Hier heeft deze app iets heel fijns op gevonden: zodra je de app opent, zie je direct hoeveel mensen op dat moment ook aan het mediteren zijn – vermoedelijk in diezelfde houding en hopelijk ook onder hun bureau.
Tijd om een sessie te proberen! Help, keuzestress. Er zijn zoveel sessies! Ga ik voor een ademhalingsoefening of voor yoga? Ik weet het niet, help! Waarom ik deze app toch aanraad? Omdat ik zelf helemaal niet bewust hoef na te denken over dat ik misschien een mindful-momentje in moet plannen. Dit doet de app. Heel fijn!

Headspace

Ik denk dat deze app wel eens de meest bekende mediatie app van dit moment is. Wat ik er fijn vond is dat ik heel makkelijk mee kan komen in de meditatiesessies van Headspace. Daarnaast kan ik zelf mijn doelen vaststellen. Zo kan ik kiezen at mijn sportdoelen zijn, hoe ik wil presteren maar ook hoe ik mijn relaties wil zien door ontwikkelen. Klinkt als behoorlijke zware doelen, niet? Headspace slaagt erin om in slechts 10 minuten per dag, je te helpen om die doelen te realiseren. Daarnaast is er ook ruimte voor een mini-sessie wanneer je jezelf niet zo lekker voelt. Deze zogenaamde SOS-sessies heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Het punt waar ik zelf een beetje bad op ging, was dat je jouw progressie heel nauw bij moet houden. Ik merkte dat ik zodra ik die diagrammetjes zag direct weer uit mijn ontspannen mood was.

Calm

Ja, dit is een beetje valsspelen. In de tijd dat ik in Azië werkte, gebruikte ik deze app al intensief. Mijn tijd in Azië was een emotionele en drukke tijd en het continent zelf is ook niet heel rustgevend. Wil je een fijn, rustig plekje vinden in Kuala Lumpur? Good luck! Op aanraden van een van de mensen die ik daar leerde kennen, heb ik Calm gedownload. Calm is een soort whitenoise machine en het helpt mij heel goed om de overload aan impulsen één voor één uit mijn hersenen te filteren. Door rustige geluiden wordt de nadruk gelegd op je ademhaling. Het mooie is van deze app, dat ik merkte dat ik dezelfde technieken ook ging gebruiken als ik bijvoorbeeld buiten liep. Je wordt een stuk bewuster van jouw ademhaling en zo ook van je lichaam. Heerlijke app!

Dit zijn mijn drie favoriete apps om te mediteren van dit moment. Heb jij nog andere tips? Let me know! Oh, en als je me de volgende keer ergens plots op de grond ziet zitten… Voel je vrij om er bij te komen zitten en mee te doen. 😉

2