5 tips van “just stuff” naar content

“Jongens, we gaan content maken!” Al lippen likkend worden de mouwen goed bedoeld opgestroopt. Content, leuk! Na een langdurige brainstormsessie zit heel het team vol van ideeën. Maar dan blijft het angstvallig stil rondom de afgesproken opleveringsdatum. Een boze meeting volgt: “Waarom zetten jullie je niet in voor dit bedrijf?!” Schichtig wordt er een hand opgestoken: “…maar… Aan wie moet ik het richten?”

Wil je zichtbaar zijn voor jouw consument? Dan moet je content maken! Steeds vaker maken bedrijven dan ook content met als doel: zenden en content maken. Leads genereren is een numbers game en hoe meer bereik je hebt, hoe meer leads er binnen worden geharkt. Logisch, want in de wereld waar ieder merk roept, moet jij als representatief bedrijf natuurlijk minstens zo hard mee roepen. Of toch niet?

Om Arjun Basu te citeren: “Content without strategy is just stuff.” Jouw bedrijf kan nog zulke geweldige content produceren, maar zolang er geen goede strategie achter zit gaat het nooit de doelen halen die staan gepland. Met deze 5 basis-tips leer je hoe je als bedrijf kunt beginnen met het produceren van content – zelfs als jouw bedrijf niet de budgetten heeft om uren te kunnen discussiëren over passende content strategieën.

Tip 1: Ken je consument

Business-to-business of een focus op de consument? Je hebt altijd een klant of te wel: een afnemer. Waar vroeger vaak werd gezegd dat je de globale doelgroep moet kennen, is het tegenwoordig de kennis van het individu die doorslaggevend is.  Duik daarom eens in verschillende data management tools die jou een goed beeld kunnen geven van de afnemer.

Hoe pak je dit aan? Zoek naar overeenkomsten en segmenteer je database. Het is onmogelijk om iedere afnemer afzonderlijk te bedienen, maar met een goede segmentatie kun je jouw pool van data wel opdelen in 3 tot 5 segmenten van afnemers. Gaat er bijvoorbeeld een groot percentage van het bezoek op de website na de landingspagina door naar pagina x en gebruiken zij allemaal een iPhone? Hier heb je jouw eerst segmentatie gevonden.

Doe dit voor iedere groep totdat je de basisprincipes weet zoals; regio, leeftijd, geslacht, device en gemiddelde bezoektijd per pagina. Een SEA-specialist wenst meer te weten van jouw doelgroep, maar deze stappen zijn voor ieder met weinig tijd dus hier zal ik je nu (nog) niet mee lastigvallen.

Als vervolgstap wacht de schone taak om van ieder los segment een eigen ID te maken. Hiermee maak je de segmenten persoonlijk. Geef iedere dataset een persoonlijke naam, schrijf de regio op, de leeftijdscategorie, het geslacht en de gebruikte devices. Zo krijg je bijvoorbeeld: David van 19 – 25 uit Amsterdam die zowel een macbook als zijn Android telefoon gebruik om jouw website te bekijken.

Dit werkt uitermate goed voor beginnende content-helden. Op deze manier kun je praten over welke content David interessant vindt, in plaats van ‘Segmentatie A’. Zo wordt het produceren van content ineens een stuk makkelijker en persoonlijker!

Tip 2: SEO, SEA en Funnels

Je hebt de afnemer in kaart gebracht in 3 tot 5 perfecte ID’s en inmiddels heb je een berg content geproduceerd. Lekker bezig! Tijd om achteruit te leunen en… Hé! Waar blijven die leads nou?!

Welkom in de wondere wereld van SEO, SEA en funnels. Door goed na te denken over welke woorden de afnemer kan gebruiken in bijvoorbeeld een zoekmachine, kun je de teksten optimaliseren aan de hand van verschillende SEO-schrijftechnieken. Dit kan voor zowel films, apps, foto’s als stukken tekst.

SEA zorgt ervoor dat de al goede SEO een extra boost krijgt. Dit zijn de welbekende advertenties op o.a. Google. Door SEA goed in te zetten, kun je de afnemer (jouw David) beter bereiken. Tot slot is het goed om na te denken over een funnel.

Is jouw doel om meer engagement te krijgen op jouw social media kanalen en merk je dat veel van die bruikbare traffic van de website komt? Breng dan in kaart welke stappen volgens jou nodig zijn om alle Davids op jouw social media kanaal te krijgen. Teken de stappen uit en denk kritisch na en beeld je in of jouw David deze stappen zou willen maken.

Tip 3: Leer dat content meer is dan enkel tekst

Zelfs anno 2017 denken nog veel mensen dat content enkel tekst is – al dan niet met een goede foto. We leven echter in een beeldcultuur en hierdoor zijn er maar weinig mensen echt tekstueel ingesteld. Ik raad dan ook aan om zoveel mogelijk de content aan te bieden op de manier die past bij de type afnemer en het gebruiksmoment.

Ben jij een bedrijf met heel veel kennis en vind je het prettig om dit over te brengen maar heeft jouw beoogde afnemer weinig tijd? Biedt eens een snelle infographic aan met hierbij een link naar jouw podcast. Zo kan jouw afnemer op het gewenste moment de boodschap tot zich nemen waardoor een succesvollere overdracht van jouw boodschap binnen handbereik ligt. Kortom: jouw content heeft een grotere kans van slagen. Zei iemand goed geïnformeerde, warme leads?

Tip 4: Motiveer de creator

Een developer die ineens moet gaan vloggen of een HR medewerker die stukken tekst gaat schrijven? Content creatie is leuk, maar ook eng! Motiveer deze beginnende content-helden in ieder stadium: van brainstorm tot creatie en vooral bij de realisatie. Hou er rekening mee dat de kans dat de aangeleverde content van hoog niveau is, erg klein is. Kies ervoor om de kwaliteit van de content strategisch op te nemen in de gemaakte funnel of zoek naar een ervaren content-held die kan kijken naar alle binnenkomende content en het kan ombuigen tot het gewenste niveau.

Tip 5: Probeer, test en meet

Wat is het toch fijn dat er tegenwoordig zoveel tools zijn waarmee je online traffic tot in de puntjes kunt meten! Zo weet je precies wat wel en wat niet scoort. Handig en super leerzaam. Probeer daarom ook dingen uit. Ga eens voor een ander kleur button op de website, een andere titel voor hetzelfde stuk tekst of een voeg eens een andere landingspagina toe aan de SEA campagnes. Wist je bijvoorbeeld dat je pagina er per device nog best eens anders uit kan zien? Speel met de uitkomsten totdat jij weet welk type content het best bij jou past.

Content creatie en realisatie is een doorlopend proces. De strategie die hieraan hangt, wordt veelal vanuit data gevormd. Mijn gouden bonustip is dan ook om regelmatig terug te kijken op jouw gemaakte en gepubliceerde content. Past de content nog bij jouw bedrijf, brengt het wel de juiste boodschap over en worden alle segmenten evenredig aangesproken? Weer kritisch op jezelf en stuur iedere content-held met een glimlach de juiste weg op. Zelfs als alle doelen gehaald worden, blijft content creatie eng.

Op deze manier leer jij jezelf steeds beter de segmenten te bedienen, kun je beter inschatten wat de behoeftes zijn en zal iedereen binnen het bedrijf content al een keystone in het bedrijf gaan zien. Onthoudt: er is geen slechte content, zolang het content is die past bij jouw afnemer!

0