Life

5 tips hoe je jouw werkdag écht succesvol kunt starten

Sinds 3 weken heb ik een nieuwe baan en daarmee mijn periode van ondernemerschap officieel vaarwel gekust. Hoewel de uren die ik werk een stuk minder zijn geworden, is het vroege opstaan iets wat me wel wat zwaar komt te vallen. Want hoe kun je productief zijn met de slaap nog in je ogen, nog geen cafeïne en een meerdere uitpuilende inboxen?!

Tip 1: Bereid je werk voor

Mijn volgende werkdag, begint eigenlijk al aan het einde van de huidige werkdag. Voordat ik alles afsluit en met mijn collega’s het pand uitloop, pak ik een kwartier extra om de to do list voor morgen voor te bereiden. Met de dag nog vers in mijn geheugen, kan ik precies zien welke taken morgen hoge prioriteit hebben en welke taken wel eventjes kunnen wachten. Plan jezelf niet helemaal vol, maar maak een haalbare lijst waarbij er ook ruimte is om tussentijdse activiteiten op te pakken. Ik kies ervoor om dit in de app Todoist te maken aangezien je hierbij ook verschillende tijden, reminders, prioriteit en en projectlabels aan kunt hangen.

Vaak maak ik hiernaast ook nog in een hardcopy boekje wat aantekeningen die niet direc teen taak zijn, maar zeker niet vergeten mogen worden. ‘Denk aan die collega vragen of zij al mail heeft van dat bedrijf’ en soort gelijke aantekeningen. Dit heeft nooit meer dan een bladzijde nodig. Belangrijk vind ik het om dit boekje lekker op kantoor te laten liggen. Zo kan ik iets fysieks achter laten, wat toch heel fijn is nu ik ervoor heb gekozen om op mijn eigen laptop te werken.

Tip 2: Maak ruimte

Dit kun je zo letterlijk nemen als je wenst. Ikzelf hanteer het mappen-principe heel vast: ik plaats alle mails die zijn beantwoord direct van mijn inbox, in een map. Dit doe ik met een heldere, duidelijke structuur. Zo hebben de labels en projecten die in todoist staan, dezelfde namen als de mappen in mijn mailaccount en zelf mijn persoonlijke Google Drive hanteert deze volgorde. Zo kan ik alles makkelijk en snel vinden. Daarnaast zorg ik dat als ik klaar ben met de dag, mijn bureau netjes is. Het servies wegbrengen is redelijk normaal, maar ik rol daarnaast ook netjes de kabels op, zet alle losse prulletjes netjes in een daarvoor bedoeld houtenbakje op mijn bureau, draai mijn beeldscherm weer recht en zorg dat alles netjes en symmetrisch ligt.
Dit klinkt misschien wat obsessief, maar ik merk dat als ik de ochtend daarna binnenkom, letterlijk enkel mijn laptop uit mijn tas hoef te halen en weer klaar ben om te werken. De rust die ik krijg van een lege inbox en een leeg bureau, werkt door de gehele dag.

Tip 3: Bij binnenkomst? Heb oog voor je omgeving

Je kent de types wel: ze komen binnen, openen hun laptop en gaan direct in hun inbox graven. Ik ben dit type dus bewust níet. Als ik binnenkom, laat ik mijn laptop vast opstarten terwijl ik koffie haal en heb dan een kort gesprekje met mijn collega’s. Hoe was hun avond, wat hebben ze gedaan en alle andere vragen die niet werkinhoudelijk zijn komen voorbij. Dit vind ik een erg belangrijk onderdeel van de dag omdat je direct weet hoe een collega zich op dat moment voelt. Is die collega waar je vandaag de belangrijke stukken van moet krijgen een beetje ziek maar wel op werk? Dan weet je dat je misschien een andere toon aan moet slaan wanneer je om de betreffende stukken vraagt.

Tip 4: Evalueer je doelen en durf te strepen

Het lijstje dat je gisteren maakte met korte reminders, zijn in principe je doelen van de dag. Deze dingen hebben een gigantische prioriteit en moeten dan ook worden gedaan. Vul deze informatie aan en streep dingen weg die niet meer van toepassing zijn. Een paar korte vragen aan die collega die gisteravond al wegwas? Die zijn zo gesteld! Hé, dat gaat snel. Nu heb je al wat dingen weggestreept.

Tip 5: Neem de tijd om je communicatie te checken

Maak een routine voor jezelf. Zo is iedere dag tussen 09:30 – 10:30 uur de tijd voor social media en e-mail. Tussen 16:00 – 17:00 beantwoord ik de vragen die gedurende de dag binnen zijn gekomen. Op deze manier kan ik de rest van de uren flink doorwerken zonder afleiding. Op dagen dat ik veel moet bellen, plan ik de telefoontjes achter elkaar in, in mijn agenda. Zo kan ik mij voor een periode even opsluiten in een apart hokje en daar direct wat telefoontjes achter elkaar plegen. Voordeel hiervan is dat de kans groot is dat de persoon die een kwartier geleden niet op nam, na het afronden van gesprek 2 ineens wel opneemt!

Wil je iets meer online native in je social feed? Bekijk dan de ON insta, of meld je aan voor de Facebook groep.
Change language